SEO-tekster – En svær disciplin

SEO eller ”search engine optimization” er en metode, der benyttes for at opnå højere placeringer i Googles organiske søgeresultater. SEO-tekstforfatning omfatter produktionen af SEO-tekster, der er skrevet således, at søgemaskinerne – heriblandt Google, Bing og Yahoo – kan læse, forstå og indeksere ens content. SEO-tekster tildeles dermed højere placeringer på eksempelvis Google.

SEO-tekstforfatning har været objekt for mange fortolkninger og meninger, men Google har de seneste par år gjort det klart, at overoptimerede SEO-tekster grænsende til spamadfærd ikke længere giver pote, og som konsekvens deraf er denne form for optimering blevet en negativ rankingfaktor. Desuden introducerede Google LSI-algoritmen ”Latent Semantic Indexing”. LSI-algoritmen går ind og vurderer alle nært relaterede søgeordsudtryk, der anvendes i teksten på en landingsside, for at etablere den sande betydning i forhold til de primære søgeord.

Kort sagt: Gør brug af udtryk, der relaterer sig til eller er synonymer for det primære søgeord. Dette vil som regel falde én naturligt, hvis der tekstforfattes unikt, relevant og målgruppefokuseret indhold.


At skrive gode SEO-tekster kan synes at være en svær disciplin, da det både omfatter evnen til at skrive til søgemaskinerne, men også til de besøgende, der læser indholdet. Hos sidstnævnte er målet, at de tager action på baggrund af tekstindholdet – og den overordnede brugeroplevelse. SEO-tekst af høj kvalitet sikrer herfor både topplaceringer på Google og forventningsafstemning hos de potentielle kunder, som ender med at tage skridtet fra tanke til handling. Helt konkret omhandler SEO-tekstforfatning at skrive optimalt tekstindhold med fokus på primære og sekundære søgeord, så landingssiden bliver ranket højere samtidig med, at du ikke går på kompromis med det kommunikative budskab. 

Senior SEO Tekstforfattere

- Selected Media

Hos Selected Media sætter vi en ære i at levere søgemaskineoptimeret tekstindhold af højeste kvalitet, som både besidder værdi for læserne og for søgemaskinerne. Oftest vil en dialog omkring jeres forretning og produkter/services være forudgående for selve tekstforfatningen, da vores forståelse af jeres virksomhed medfører de bedste forudsætninger for, at der skabes synergi og en rød tråd mellem jeres målgruppe, det kvalitative indhold på websitet og de udvalgte søgeord. Vi assisterer naturligvis i udvælgelsen af de mest relevante søgeord med størst potentiale for netop jer.


Hvis I ønsker at vide mere om SEO-tekstforfatning eller andre ydelser, er I altid velkommen til at kontakte os.

SEO er mere end bare tekstforfatning

At skrive fængende SEO-tekster er blot én af mange vigtige SEO-rankingfaktorer, som er nødvendige at tage i betragtning, når ønsket er optimale placeringer på Google.  

Andre faktorer, der kan nævnes, er blandt andet URL- og indholdsstruktur, websitets hastighed – også kaldet loading tid – links, aktivitet på sociale medier og freshness. Optimeringsbehovet for disse er alle stærkt individuelle fra website til website, hvorfor vi som oftest foreslår at mødes til en snak om ønsker og behov, hvorefter den individuelle handlingsplan lægges.

Snak med Philip Martensen

Commercial Director

53 39 12 43