Kirsten Mørk

SEO = Search Experience Optimization

  • SEO Content Websites
  • 20.11.2018

Det giver måske (og forhåbentligt) sig selv, at SEO i dag har stor fokus på brugeroplevelse og ikke udelukkende styres af Google-botternes algoritmer. Brugeradfærd erstatter ikke algoritmerne, men det medregnes i websites’ samlede score på søgemaskinerne. Det betyder, at et website, der følger alle best practice SEO-regler, ikke nødvendigvis får topplaceringer på de ønskede søgeord. Hvorfor? Og er det ikke urimeligt? Næh egentlig ikke, for det er elementer som trafik, bounce rate, tid på siden og tilbagevendende besøgere, som Google medtager i sin rangering. Elementer, som spores direkte tilbage til brugeradfærd.

Så spørgsmålet er, hvem du optimerer dit website til… Man or machine?

 

Vælger du at søgemaskineoptimere?

Lad os få en ting på det rene: Det er godt at søgemaskineoptimere sit website! Et solidt SEO-fundament er til hver en tid vejen frem, og her er det ikke brugeren, men Google-botterne, der skal kræses for. Kan du sætte flueben ved disse SEO-elementer, kan du til gengæld med god samvittighed hoppe ned til næste afsnit: ”Kom i gang med at søgeoplevelsesoptimere!”:

  • Overgang fra HTTP til HTTPS
  • Responsiv på forskellige enheder
  • Korrekt brug af redirects
  • Ingen broken links
  • Unikke page titles og meta descriptions
  • Rene læsbare URL’er
  • Korrekt brug af h-tags
  • ALT-tags (billedoptimering)
  • En velimplementeret søgeordsstrategi
  • Minimum 400 ord (gerne 2.000) på hver landingpage
  • Korrekt brug af canonical-tag
  • Intern linkbuilding bl.a. ved brødkrummer
  • Ekstern linkbuilding (skab links ind til dit website)
  • XML-sitemap og robots.txt
  • Acceptabel pagespeed (komprimering af billeder mv.)

 

Kom i gang med at søgeoplevelsesoptimere!

Fedt, at du kunne sætte flueben ved punkterne i forrige afsnit (og kunne du ikke helt, er du stadig velkommen til at læse artiklen færdig naturligvis).

 

 

Nu er tiden kommet til at se brugerne i øjnene. De rigtige mennesker. Dem, du rigtig gerne vil snakke med og fortælle om dig selv og dit geniale produkt. Men vil de lytte til dig? Måske. Har de tiden til det? Sikkert ikke. Dine brugere er researchere. De er sammenlignere. De er kritiske. De er egoistiske. Men de er også tro mod dig, hvis du behandler dem godt.

Forestil dig, at dit website er en fysisk butik. Du har ekspedienter stående klar til at…. fortælle om dig og dit geniale produkt? Nej, ikke som det første. De står klar til at sige ”Hej, kan jeg hjælpe dig med noget?”. Og så lytter de til den potentielle kundes behov. Samme tilgang er nødvendig på dit website. Vær klar til at hjælpe, svar på ofte stillede spørgsmål, sørg for at butikken og varerne er lettilgængelige med få klik, og at udtrykket ikke er rodet. Det skal være en behagelig oplevelse at befinde sig på dit website, for så er der en reel chance for, at brugeren lagrer oplevelsen og kommer på besøg igen.

Er oplevelsen dårlig, forvirrende eller langsommelig mister du de rigtige mennesker og står blot tilbage med en Google-bot, der — bevares — godt kan lide dig, men desværre ikke lægger penge i kassen. Den dårlige brugeroplevelse vil før eller siden smitte af på Googles vurdering af dit website, og du vil begynde at miste placeringer.

 

Sådan holder du øje med brugeroplevelse

I Google Analytics og i Search Console får du brugbare data fra dine besøgende. Du kan se, hvem der er din primære målgruppe, hvordan han eller hun klikker rundt på dit website (i real-time), hvilke sider der er mest populære, hvilke der er mindst og bør optimeres, hvilke søgeord der indtastes forud for et besøg og meget mere. Disse data benytter Google som nævnt i deres samlede vurdering, og det skal du også. Det er gratis selvindsigt, der ligger klar til at blive udnyttet. Her kan du fx følge de landingpages, du ønsker skal performe bedst, og justere dem løbende for at nå den bedst mulige brugeroplevelse; dvs. lav bounce rate, lang tid på siden, høj konverteringsrate mv.

Er der helt styr på listen med SEO-elementer fra tidligere, kan det stadig være, at de skal justeres, når data tikker ind. En page title rammer måske ikke helt plet fra starten og skal optimeres løbende. Det samme med h-tags, meta descriptions og content. Inden for dit felt kan der desuden opstå ændringer i puljen af attraktive søgeord, så det gælder også om at holde sig opdateret på sin søgeordsstrategi.

 

Oplev dit website med friske øjne

Et godt råd er at lade som om, du er en objektiv bruger, der søger efter noget inden for dit felt, og som vælger netop dit website frem for dine konkurrenters. Skriv noter undervejs med gode og dårlige oplevelser – allerede fra Google-søgningen – og vær så kritisk, som du ville være, hvis det var en andens website. Have no mercy!

Støder du undervejs på et såkaldt broken link (dvs. en side, der ikke eksisterer længere), så læg mærke til, hvad du ser på den fremkomne 404-side. Er hele dit website på dansk, men netop denne side på engelsk? Har du ingen mulighed for at komme videre fra siden? Stopper al brugbar kommunikation lige der? For så har du at gøre med en blindgyde, og dem skal du til livs. Udnyt 404-sidens potentiale (for de vil opstå, næsten uanset, hvor umage du gør dig) og led den besøgende godt videre til dine vigtigste sider; sider, du tror vil være relevant i denne sammenhæng (fx en FAQ) og en kontaktmulighed til den spørgende.

Når du har forladt biksen, kan du kigge dine noter igennem og for alvor tage stilling til, hvad der kan gøres bedre. Manglede der konfetti, da du trådte ind, og var det træls, du gik derfra uden tilbud om en gratis e-bog eller en rabatkode? Fandt du aldrig svar på nogle grundlæggende spørgsmål, som var essentielle for at foretage et køb? Eller var tilliden til websitet for skrøbelig?

Øvelsen er god at foretage i ny og næ, og husk både at foretage den på desktop og mobil. Oplevelsen kan være meget forskellig på de to enheder, og undersøg i den forbindelse også lige, hvilken enhed dine brugere benytter mest. Så ved du, hvor dit fokus skal være størst.