Et farvel til AdWords-annoncer i højresiden

  • Online Marketing
  • 29.02.2016

Google har meldt ud, at de fjerner AdWords-annoncerne i højre side af søgeresultatsiden. Læs med her og få et bud på, hvad ændringerne kommer til at betyde for dig, der bruger AdWords til markedsføring af din virksomhed.

Ændringen af AdWords-annoncernes placering på søgeresultatsiden har længe været testet af Google, men nu er det blevet officielt. Ændringen rulles ud globalt – og den er allerede godt i gang!

Google fjerner altså AdWords-annoncerne i højre side af søgeresultatsiden. I stedet for de velkendte højreside-annoncer vil der fremover kunne optræde et fjerde annonceresultat over de organiske hits ved højvolumen-søgninger, ligesom der er blevet gjort plads til yderligere tre annoncer i bunden af siden.

Der er dog ikke tale om et endegyldigt farvel til højresideannonceringen. Google har nemlig valgt at beholde de billedbaserede Google Shopping-annoncer, som altså fortsat vil kunne figurere i højresiden.

 

 

 

Hvad kommer ændringerne til at betyde for dig?

Ændringerne er stadig helt dugfriske nyheder. De er først blevet en realitet i løbet af sidste uge, og det er derfor meget tidligt at komme med en endelig vurdering af, hvad de fremover vil få af betydning.

Det er dog meget sandsynligt, at der vil opstå større konkurrence om de synlige annoncepladser over ’folden’ – altså de annoncer, der vises på din skærm før et eventuelt scroll. Ændringen vil nemlig betyde en nedskrivning af de tidligere 8-9 synlige AdWords-resultater over folden til de nu maksimalt 4 synlige annoncer. Omvendt vil der nu være flere pladser at ’kæmpe’ om i toppen. Bibeholdelsen af de købsorienterede Google Shopping-annoncer som eneste annoncetype i højresiden kan desuden betyde, at vi vil se en forøget opmærksomhed på netop denne kampagnetype.

Men igen, hvad de endelige konsekvenser af Googles ændringer bliver, er altså endnu for tidligt til at kunne vurdere. Vi følger naturligvis udviklingen tæt og holder et ekstra skarpt øje med AdWords-kontiene i den kommende tid.


Pssst! Alle vores AdWords-kunder er i trygge hænder. Med topplaceringer i Googles egen AdWords-konkurrence ’Ready to Rock’ ved vi, hvordan en god AdWords-kampagne skal skæres!